• Strategi
  • Nettside
  • Grafisk profil
  • Markedsføring
  • Tekst
  • Merkevareidentitet
  • Navnutvikling

Ramsalt og Hundholmen Byutvikling

Lemon har over flere år jobbet med strategi, profil, innhold og markedsføring av det som i dag er kjent som "bydelen" Ramsalt i Bodø, utviklet av Hundholmen Byutvikling. Vi har også hjulpet kunden med å rebrande seg selv.

Det betydelige prosjektet i regi av Hundholmen Byutvikling har blant annet omfattet opprustning av Sjøgata og kaikanten ut mot fjorden. En stor utfordring og bremsekloss for naturlig og fremtidsrettet byutvikling i dette området var at alle bygg «snudde ryggen» til havet og utsikten. Det er flere grunner til dette. En av historiene handler om at man fra gammelt av ikke så verdien av å rette blikket ut mot arbeidsplassen – altså havet.

En konsekvens av dette var at et av Bodøs mest attraktive områder fremsto introvert, med begrensede muligheter for å aktivisere og synliggjøre nye ambisjoner for sjøsiden. Ved å etablere et utsiktspunkt i et gammelt kontorbygg fikk vi tidlig skapt et bilde av hvordan det kan være å oppleve utsikten mot havet og byen i dag.

Vi ville gi området en ny og sterk identitet. Navnsetting var en utfordring. Bodøværinger er rause, barske, inkluderende og ikke minst stolte av byen sin. Navnet skulle bety noe, og samtidig spille på disse egenskapene. Vi landet på Ramsalt – et navn med opprinnelse i et håndverk, men som også hadde utviklet seg til et uttrykk for det barske livet/været i landsdelen. Det visuelle uttrykket ble skapt gjennom bruk av kontrastfulle bilder av vær og vind, samt det dramatiske lyset som kan oppstå. Vår «tag line» for den nye byutviklingen ble «På første rad til kultur og natur».

I dag har bygulvet med serveringssteder, butikker og hotell tatt Ramsalt-navnet aktivt i bruk, og det har festet seg som en sterk merkevare i Bodø. Men byggingen av merkevaren er bare så vidt i gang, og Hundholmen Utvikling har nye og større ambisjoner. Lemon sitt arbeid i Bodø fortsetter derfor med uforminsket styrke.

Som del av arbeidet har Lemon også hjulpet kunden Hundholmen Byutvikling med sin egen rebranding, inkludert navn, profil, merkevarestrategi og nye nettsider.

Det visuelle uttrykket ble skapt gjennom bruk av kontrastfulle bilder av vær og vind, samt det dramatiske lyset som kan oppstå.