• Strategi
  • Identitet
  • Nettside
  • Grafisk profil
  • Markedsføring
  • Tekst

Barcode

Da navnet Barcode skapte uønskede utfordringer for Norges største byutviklingsgrep i moderne tid, bidro Lemon til at prosjektet i stedet ble lansert som Operakvarteret.

I perioden fra 2008 til ferdigstillelsen av siste bygg i 2017 fungerte Lemon som rådgiver og markedsføringsbyrå for et av Norges største byutviklingsprosjekter i moderne tid. Vi ble involvert da Oslo S Utvikling AS (OSU) var i ferd med å kommersialisere byutviklingsprosjektet Barcode i Bjørvika med boliger, kontorer, handel og øvrige byplangrep. I tidligfasen fantes mange motstandere av den nye byutviklingen. Påstander som «… de foreslåtte høyhusene vil bli en mur mellom fjorden og byen …» ble fremmet i den offentlige debatten.

Det var i denne fasen det ble bestemt at man skulle gå ut i markedet med et navn som både hadde bedre områdetilhørighet og skapte flere positive assosiasjoner enn «Barcode». Navnet vi kom opp med var Operakvarteret. Vi lente oss mot den nye kulturstripen som skulle utvikles i området med Munchmuseet, Deichmanske bibliotek og allerede etablerte Den Norske Opera og Ballett. Navneendringen ble en suksess – både når det gjaldt boligsalg og utleie av kontorer.

I denne perioden endret mye seg innen markedsføring. Smarttelefoner revolusjonerte design og bruk av nettsider. Vi var blant de aller første til å bruke Facebook til å markedsføre nybolig, og vi skapte og arrangerte eventer som fikk folk til å bruke utviklingsområdet før det var ferdig.