Hva var utfordringen?
Utbygger Pilares er et selskap som med stor bevissthet skaper boligprosjekter som både skal utfordre og passe inn i sine omgivelser. Fokuset på arkitektur, stedstilpasning og kvalitet krever mye av utbygger, men også av oss som byrå i jobben med å formidle det unike.
Hvordan løste vi oppdraget?
Vi angrep oppgaven fra flere sider. Vi gjorde intervjuer med beboere i området i en tidlig fase, og fikk på den måten en unik innsikt i hvordan bomiljøet oppleves i dag. Vi fikk også deres tanker om hva som kunne gi økt attraktivitet til denne delen av Tønsberg.
En av konklusjonen var at et prosjekt med denne beliggenheten og de tenkte kvalitetene ville være spesielt attraktivt for målgruppene «profesjonelle under 32 år» og «aktive voksne over 48 år». Dette la føringer for vår historiefortelling.
For den første gruppen ble image, urban livsstil, fordelene med nybygg og nærheten til «der det skjer» et kjernebudskap. For den andre målgruppen ble det viktig å kommunisere den gode investeringen, nærheten til god mat og drikke i byen samt trenings- og turmuligheter rett utenfor døra. Det gode liv.
Selve bygget var uttrykk for en utfordrende og samtidig stedsinspirert arkitektur, et element vi ønsket å reflektere gjennom design, bilder og historiefortelling. Området i seg selv var i utgangspunktet ikke oppfattet som spesielt attraktivt, så det ble en oppgave for oss å kommunisere de mange kvalitetene i umiddelbar nærhet.
Et av tiltakene ble å lage en «feelgood»-film som viser en tenkt hverdag for en beboer i Havegaten, med alle de mulige og attraktive aktivitetene det kan innebære.
Hva var resultatet?
Prosjektet, som ble overlevert høsten 2023, ble ikke bare svært godt mottatt i markedet, men også i lokalmiljøet og gjennom omtale i lokale medier. Det er sjelden et prosjekt genererer så mye positivitet som Havegaten gjorde, ikke minst med utgangspunkt i hvordan arkitektur og farger ble brukt på en måte som viste respekt for historien og omgivelsene.
Å få jobbe med utbyggere som har et så bevisst forhold til nærmiljøet og helheten man er en del av, er ekstra inspirerende når vi skal skape kommunikasjon som treffer målgruppene. Prosjektet har også blitt fremhevet av Kommunal- og moderniseringsdepartementet for spesielt god stedstilpasning.