Kreativitet er noe alle har. For den er i hjernen din når du prøver å løse et problem. Det å finne idéer er relativt enkelt, men løser idéen problemet – og har du riktig idé?

Les om hvordan vi bruker EUREKAFORMELEN. 

Alle kan få idéer. Det fikser hjernen helt av seg selv. Men dessverre er de fleste idéer enten dårlige eller middelmådige. De virkelig gode idéene er derimot sjeldne. For de virkelig gode idéene kommer bare hvis vi finner det riktige spørsmålet, og lar underbevisstheten få tilgang til problemstillingen.

I en verden der stadig flere prosesser digitaliseres og automatiseres er kreativitet en ressurs som enn så lenge er forbeholdt oss mennesker. Faktisk har universiteter over hele kloden nå egne kurs som underviser i kreativitet. For skal du bli en dyktig idémaker må du øve, lytte, teste, prøve, feile og repetere – for kreativiteten fungerer som en muskel, og som andre muskler må den trenes for å bli sterk.

 

KREATIVITET – EN MATEMATISK FORMEL??

Børre Werner, en av Norges mestvinnende idé- og tekstforfattere i reklamebransjen (og Lemons mentor) har skrevet en bok om temaet, og har oppsummert den kreative prosessen slik:

Eurekaformelen: E = IQ2

Påfallende lik Einsteins relativitetsteori, ikke sant? I grunn passende da idéer også er relative…. Så til forklaringen:

I FOR «INVESTIGATION»

Lær deg alt om emnet du skal lage idéer for. Kartlegg alle fakta. Hvis du er i tvil, sett i gang undersøkelser. Fakta er kreativitetens springbrett. Uten fakta får du aldri tak i spørsmålet.

Q FOR «QUESTION»

Virkelig kreative mennesker har en forkjærlighet for problemformuleringen, ofte kanskje mer enn løsningen på problemet. For du finner aldri det uventede uten at du leter etter det.

Innebygget i et hvert spørsmål ligger det et svar, og svaret er det bare underbevisstheten som kan gi. Prøv å se for deg spørsmålet i bilder. Bildene kommer før ordene og er underbevissthetens språk. Uansett; finner du spørsmålet, så finner svaret deg.

Nye idéer oppstår, kreativiteten gnistrer og innovasjon skjer hele tiden – og verden går fremover, la deg inspirere av de 100 mest kreative menneskene i verden! 

² = UNDERBEVISSTHETEN

Når du har funnet spørsmålet – glem det. Overlat det til underbevisstheten. Den jobber best når du ikke tenker. Inkubasjonstiden er den tiden underbevisstheten trenger før idéen kommer, og underbevisstheten tar den tiden den trenger. Du må bare være klar over at EUREKA-opplevelsen kan komme når du minst venter det. Ha alltid penn og papir i nærheten.

Albert Einstein fikk sine beste idéer når han barberte seg om morgenen. Leonardo da Vinci satt i timesvis og stirret inn i asken i peisen. Charles Chaplin gikk lange turer i ørkenen. Noen får sine beste ideer på bussen, eller når de sover, og da gjelder det å ha penn og papir, telefon eller pad klart.

E = EUREKA

Har du kjent på følelsen i det øyblikket da hjernen din oppfatter løsningen når den sendes fra underbevisstheten? Idéen kan komme som lyn fra klar himmel, og følges av lettelse og en ekstrem lykkefølelse!

Ofte også med en slags undring: Så enkelt, hvorfor har ingen tenkt på dette før? Kan denne idéen virkelig komme fra meg?

«It’s about forcing the brain to give up old patterns and search for new ones. That’s often what happens when inventors make a breakthrough. «

– Gerard Puccio

Kort oppsummering til slutt:

For å skape EUREKA må du samle inn fakta (I), som du formulere som et spørsmål (Q), la problemstillingen ligge og surre i underbevisstheten (²), som til slutt resulterer i Eurekaløsninger (E).

E = IQ²

Nå har du også formelen til å klekke ut fantastiske ideer, når skal vi finne dem?